AYRES terápia
A szenzoros feldolgozási zavar az idegrendszeri éretlenség következménye. A terápia alapelve, hogy az érzékletek leghatékonyabb integrációjához az örömteli, a gyermek saját maga indította, játékos mozgásán keresztül vezet az út.
A köztudatban Ayres terápiaként emlegetett Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia egy szenzomotoros erőket megmozgató, dinamikus irányultságú, érzékelési elemeket integráló mozgásos pszichoterápia, és nem egy megadott rutin szerint irányított mozgástréning, amellyel sokan összetévesztik.
A szenzoros integráció az érzékszervektől érkező érzékelések hasznos rendezése: egy szenzorosan jól működő gyermek megfelelően tudja rendezni a testéből és környezetéből érkező érzékleteit az idegrendszere számára, az ezáltal kialakuló adaptív válasz segíti őt abban, hogy testét, környezetét hasznos módon használja, és megfelelő viselkedésmintát alakítson ki. Amikor egy gyermek adaptívan viselkedik, akkor tudjuk, hogy agya hatékonyan rendezi az érzékleteket, de ha nem lépes azok megfelelő integrációjára, ez könnyen válhat későbbi tanulási, és magatartási problémák forrásává. Az érzékletek integrálása és az adaptív válaszok létrehozása örömteli dolog! Tehát a terápia során a gyermek nem „csak” játszik, hanem játékos formában tanulja az adaptív válaszadást!
A harmadik-hetedik életév az az időszak, amikor az agy legfogékonyabb az érzékletek iránt, és leginkább képes őket rendezni. Belső késztetései aktívak, adaptív válaszai egyre összetettebbek, és mindegyik adaptív válasz kitágítja szenzoros integrációs kapacitását. Mivel az agy mentális és társas funkciói a szenzomotoros folyamatok alapjain nyugszanak, ezért ha az élet első hét évében a szenzomotoros folyamatok jól rendezettek, akkor a gyermeknek később könnyebb dolga lesz az iskolai mentális, a felnőtt élet, társas készségek akadályainak leküzdése során.
Az ember arra van rendelve, hogy élvezze azokat a dolgokat, amelyek elősegítik az agy fejlődését, ezért természetes módon mindig keressük azokat a dolgokat, amelyek elősegítik agyunk rendező munkáját. Ez az egyik oka annak, hogy a gyerekek annyira szeretik, ha ölbe veszik, ringatják, ölelgetik őket, amiért imádnak hintázni, futni, ugrálni, és játszóterezni, strandolni. Mozogni akarnak, mert a mozgásélmény táplálja az agyukat.
A terápiás szobában célunk, hogy olyan –a gyermek belső késztetéseiből fakadó- játékszituációkba ágyazott módszerekkel érjük el az agy fokozatos szerveződését, amelyek a lehető legjobban megközelítik a normális fejlődési folyamatot.
Taktilis rendszer optimalizálására: alagutak, tüskés lábtörlők, nagy labda, tüskés labdák, puha, merev simogató-, és dörzsi anyagok
Mozgástervezés-, adaptivitás: bóják, laphinta, tölcsér, rugósdeszka, billenő rácshinta
Izomtónus normalizálása: csúszda, trambulin, füles labda, tüskés lábtörlő
Egyensúlyi rendszer differenciálódása: billenődeszka, cseppháló, lebegő billenő lap, térhágcsó, függőágy, billenő rácshinta
Ősi reflexek integrálása: gördeszka, kerékhenger,függőágy
Propriocepció fejlesztése: babfürdő, crash mat, gördeszka, medicinlabda segíti őt abban, hogy testét, környezetét hasznos módon használja, és megfelelő viselkedésmintát alakítson ki. Amikor egy gyermek adaptívan viselkedik, akkor tudjuk, hogy agya hatékonyan rendezi az érzékleteket, de ha nem lépes azok megfelelő integrációjára, ez könnyen válhat későbbi tanulási, és magatartási problémák forrásává. Az érzékletek integrálása és az adaptív válaszok létrehozása örömteli dolog! Tehát a terápia során a gyermek nem „csak” játszik, hanem játékos formában tanulja az adaptív válaszadást!
A harmadik-hetedik életév az az időszak, amikor az agy legfogékonyabb az érzékletek iránt, és leginkább képes őket rendezni. Belső késztetései aktívak, adaptív válaszai egyre összetettebbek, és mindegyik adaptív válasz kitágítja szenzoros integrációs kapacitását. Mivel az agy mentális és társas funkciói a szenzomotoros folyamatok alapjain nyugszanak, ezért ha az élet első hét évében a szenzomotoros folyamatok jól rendezettek, akkor a gyermeknek később könnyebb dolga lesz az iskolai mentális, a felnőtt élet, társas készségek akadályainak leküzdése során.