egyensúlyozás és ügyesség az erdőben

„Kísérletileg igazolt: miután az emberek a természetben töltenek időt, jobban teljesítenek az irányított figyelmet mérő feladatokban…”

Stephen Kaplan és csapata /Michigen Egyetem/ 1995.

Stephen Kaplan és kutatócsapata 1995-ben publikálták úttörő tanulmányukat arról. hogy a növények közelsége komoly szerepet játszik a figyelmünk helyreállításában-elméletüket pedig mára vizsgálatok sora igazolja. A modell lényege, hogy a nagyvárosi környezet (ahogyan azóta az online tér is) tele van olyan ingerekkel, amelyek drámai módon ragadják meg a figyelmünket. Az autódudák, szirénák, neonok, villódzó fények szinte automatikus odafordulást váltanak ki belőlünk, az pedig, hogy megküzdjünk ezzel az ingeráradattal, azaz képesek legyünk legátolni az önkéntelen reakcióinkat, rengeteg kapacitást felemészt, (főleg egy szenzorosan túlérzékeny gyereknél) és nemritkán teljesen lemeríti az irányított figyelmi folyamatainkat.

Ökológiai tudattalan: a gyerekeket ösztönösen érdekli a természet

A Theodora Roszak által meghatározott „ökológiai tudattalan” szerint a gyermekekben a természettel való kapcsolódás alapjai mélyen ott vannak a pszichés rendszerükben. Ereje abból is látszik, hogy hiába nő fel sok gyermek nagyvárosokban, rengeteg betonnal és kütyükkel körülvéve, a fejlődés bizonyos szakaszában teljesen spontán módon érdeklődik az állatok és növények iránt-erre nem kell külön megtanítani!

A legtöbb gyerek imád sarazni, fára mászni bogarakat gyűjteni, és megvizsgálni mindent, ami egy erdőben érdekes még. Ezt bizonyította számunkra a tapasztalat, hogy a Fejlesztőházunk által szervezett nagyerdei tábori napokat rendkívül élvezték a gyerekek, annyira, hogy nem is akartak hazamenni onnan. Ebből adódott az ötlet, hogy a fejlesztő terápiákat, tornákat erdei környezetre adaptáljuk!

Borbély Balázs, a szentendrei Vissza a Vadonba központ megálmodója és létrehozója, kidolgozta az ESMT (Erdei Szenzomotoros Torna) módszerét.

„Az ESMT olyan mozgásfejlesztő tevékenység, melynek során a gyermekek erdei környezetben játékosan tanulnak a természetben megtalálható szenzoros hatások és a célzott feladatok segítségével. Az ESMT alkalmak folyamatosan változó környezetben történnek, így az idegrendszer nem tud adaptálódni a feladatokhoz és a körülményekhez, a fejlesztés még hatékonyabbá válik. „

www.visszaavadonba.hu

Hogyan többszörözi meg a nagyerdei környezet a fejlesztés hatékonyságát?

Minden alkalommal, amikor az erdőbe, az más arcát mutatja. Más, és más kihívások elé állít minket a jeges föld, az őszi avar, a köd, sár és farönkök. Tavasztól őszig akár mezítlábazhatunk is, de egy enyhe eső sem akadály, sőt a gyerekek óriási kalandnak élik meg. Így minden alkalommal más módon tudunk hatni az idegrendszerükre, mely megsokszorozza a foglalkozások hatékonyságát. Ez a környezet taktilis szempontból jótékony hatással van különösen a szenzoros érzékenységgel élő, ingerkereső, vagy éppen hárító gyermekeknél. A természetben történő fejlesztések során minden mozdulatnak tétje, következménye van, így a figyelem fejlesztésére különösen jól hat: az erdőben végzett gyakorlatok folyamatos, fokozott koncentrációt és ingerfeldolgozást követelnek meg.

Az ESMT nemcsak a szenzoros fejlesztést tartja szem előtt, hanem a gyermek mentális egészségének elősegítését is. Az impulzivitás, magatartási zavarok, agresszió csökken, hiszen az erdei nyugtató környezet mellett a biztonságos keretek lehetőséget nyújtanak a feszültségek levezetésére. Az ESMT heti két alkalommal, 60 perces foglalkozások formájában valósul meg kiscsoportos formában, melyek 10 (+2 vesztibuláris) kötelező feladatot tartalmaznak.

A gyermekek gondosan felépített 1500-2000 feladatból álló éves fejlesztési tervből kapják meg hetente azt a 10 feladatot, amelyek tudásunk szerint a lehető legoptimálisabban fejleszti őket.

Az ESMT torna mellett kéthetente megrendezésre kerülő Robinson szombatok alatt az erdőben kialakított tornapályán lehet túrázni, kihívásokat és kalandokat keresni, amely 10-20 fős csoportokban átélt élményt ad a 4-12 éves gyermekeknek.

dszit.debrecen@gmail.com https://www.facebook.com/profile.php?id=61561260292926