Evészavar ellátás

Majd tíz éves gyógypedagógiai csoportban dolgozó óvónőként, főként autizmus diagnózissal rendelkező gyermekek nevelése alatt, diplomás ápolóként illetve Ayres terápiás foglalkozásaim során évről évre több olyan gyermekkel találkoztam, akik szélsőséges mértékben szelektív evők. Emiatt elvégeztem a Budapesti Korai Fejlesztő Központ „JóLenni, etetési és evészavarok korai terápiájának elméleti és gyakorlati alapjai” képzését, mely lehetővé tette a kelet-Magyarországi régió evészavaros gyermekek felmérését, és szenzoros megközelítésű terápiás ellátását.

(Külföldi szakirodalom is alátámasztja: az evésproblémák megjelenése a normál fejlődésű gyermekek 25%-át, míg a fejlődésükben valamilyen módon akadályozott gyermekeknél 80%-ot is elér. (Chatoor, 2009) Sokuknál a válogatósság olyan súlyos probléma, hogy beszűkíti az étkezési repertoárt: tudjuk, hogy nemcsak egészségi,fejlődésbeli problémákat okoz, hanem kihat a család jóllétére is. Ayres terapeutaként tapasztalatom, hogy vagy autizmushoz csatlakozva, vagy csak SPD fennállásakor, de a fő probléma az esetek 90%-ában a szenzoros túlérzékenység. A patológiás evési magatartás hátterében mindig taktilis, mind olfaktorikus, vagy/és gusztatórikus, diszkriminatív szenzoros tüneteket figyelhetünk meg: már a szagától elfordul, súlyos esetben öklendezik, máskor az ízétől; meg sem kóstolja, ránézésre elutasít egyes ételeket, színük, állaguk, illatuk alapján. Előnyben részesít bizonyos textúrákat: csak a ropogós, csak a főzelék állagú, vagy bizonyos hőmérsékleteket: vagy csak túl hidegen, vagy csak nagyon melegen eszi meg. Sokszor előfordul, hogy nem keveredhet a tányéron többfajta étel: más színű, más állagó ételek; vagy a főzelékben, levesben ne legyen darabos: pl zöldség.

Fejlesztőházunkban 2021-től zajló csoportos evéssegítő terápiás foglalkozások során,- a Korai Fejlesztő Központ általi evészavar konzulensi szakmai végzettséggel –a rendkívül kifinomult taktilis (bőrérzékenység), íz-, és szagérzékelési érzékenységek miatt- deszenzitizáljuk ezen számukra erős ingereket: az intenzív 2 hónapos terápia során fokozatos kezelési tervvel próbáljuk meg leépíteni a gátló tényezőket, és új szokásokat beépíteni, az ételrepertoárt bővíteni, az érzékenységet csökkenteni, az evést kedvelt tevékenységgé tenni.

2025 februártól két evéssegítő konzulens szakmai támogatásával két korcsoportban indítjuk segítségül terápiás ellátásunkat.

II. A diagnosztika folyamata >> bővebb információ

III. Evéssegítő csoportfoglalkozások

Ideje: 2 hónap, 17 alkalom, 1óra/alkalom, heti 2x: hétfő, szerda délután (16.00/17.00)

Csoport: max 6 fős kiscsoport, kötelezően szülővel együtt.

Dátum: február 3-5, 10-12, 17-19, 24-26, március: 3-5, 10-12, 17-19, 24-26,

+1 záróalkalom 31.

Bevezető csoportos szülőkonzultáció és evészavar előadás ! (témaátbeszélés, elakadások, kérdések, folyamat tematikai részletek)

január 29. szerda 17.00

A foglalkozások díja 8000-ft/ alkalom, mely havi bérletes rendszerben egy összegben előre átutalással fizetendő. Hiányzás, lemondás, kimaradás esetén alapanyagköltség és rendelkezésre állási díj 4000-.

Indikációk: – szenzoros étel averzió,- extrém válogatósság, (szűk étel repertoár)- szelektív evés eseteiben,- pszichés eredetű problémák – étkezések során megjelenő viselkedés problémák; ahol organikus okok, és ételérzékenységek kizárhatóak! Szakorvosi diagnosztika nem előfeltétel, de kötelező a komplex evés-, és szenzoros felmérés.

Az erősen szenzoros megközelítésű evéssegítő foglalkozások kiemelten fontos feladata a taktilis, és periorális, orális érzékenyítés: az ujjak, kéz; a száj, arc területén. Így a terápiás foglalkozásokon mindenekelőtt az ételekkel való játékos ismerkedés, játékba ágyazott érzékszervi tapasztalás a legfontosabb cél, mely elősegítheti az elfogadást az új, ismeretlen, eddig hárított ételekkel (állag, illat, textúra) szemben.

A foglalkozások felépítése: 1-1,5 óra

  1. Bevezető szakasz: beszélgető kör közben taktilis felkészítés, bőrérzékenyítés. 5’
  2. Átvezetés: kézmosás; mondókás ajak-, arcgyakorlatok, nyelv érzéketlenítése, periorális felkészítés 5’
  3. Evésterápiás szakasz: Egy kedvelt, és egy nem ismert, vagy nem kedvelt ételtípussal való foglalkozás játékos módon. Közös étkezési interakciók, kóstolgatás. 45’
  4. Nagymozgásos levezetés: szabadjáték Ayres eszközökön 5-10’perc

Feladattematika módszertani bontásban:

maszatolás-hab-krém

  • hab (íztelen, szagtalan—ízes tejszínhab)
  • íztelen szagtalan színtelen krém.
  • ragacsos krém, slime
  • ízletes, illatos, színes krém

maszatolás-kemény „átmenet” állag  PÉLDAFELADATOK

  • kemény, majd puha puding (szájjal, kanállal)
  • ízletes, illatos puha, kenhető zselé
  • szeletelhető kemény gyümölcs, és zöldségzselé
  • gyümölcs, -és zöldségpürével ujj festés kartonpapírra

PÜRÉZÉS példák

  • banánpép, sütőtökpép,brokkolipép, színezett krumplipürével festés, stb…játék
  • darabolt nyers gyümölcs toronyépítőjáték, zöldségkukac fűzés
  • zöldségpép és főtt zöldség (bébirépa, borsótrancsírozás, stb…) játék,
  • gyümölcsmártások, színezett majonéz és sajtkrémmel ragasztás

FŐZÉS-KÉSZÉTEL példák

  • kenyérrel ismerkedés (kockázás, kerítésépítés, galacsingyúrás)
  • leves „összefőzés” zöldség+lé
  • boszorkányleves-kotyvasztás (rizs, quinoa, bulgur, köles)
  • hús-, és sajttorony építés, ragasztás ehető „csirízzel”
  • hóembergyúrás főtt rizsből, darabolt dínóhusi illesztés…
  • virslikukac, fasírtfoci
  • főtt tészta nyakláncfűzés,
  • főtt tarhonya rakodás kézzel, stb….